Q & A : ZIKRULLAH

بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Kemusykilan dan Jawapan
=====================

Susunan

Shaikh Abu Tohir

Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al-Kholidiyah


Persoalan 1 :

Mengapakah perlu rujuk kitab Ulama Mu'tabar untuk amalkan Zikrullah?  

Bukankah mudah saja amalkan ikut Qur'an dan Hadith sahaja?


JAWAPAN

Ungkapan2 berikut ini sudah lama tersebar di kalangan Ummat Islam, iaitu sejak bangkitnya doktrin wahhabiyyah / najdiyyah / kaum muda di Arab Saudi pada kurun ke-12 Hijriyyah.

"kami rujuk Al-Qur'an dan Hadith saja, kami tak rujuk kitab Ulama"

"Ikut Qur'an dan Hadith saja selamat kerana Ulama banyak silap"

"Ikut terus Rasulullah dan sahabat saja, jangan ikut Ulama"

 

Semua jenis ungkapan ini hanya menunjukkan kejahilan mereka di dalam memahami Agama. Mereka tertipu dengan khayalan mereka sendiri kerana yang sebenarnya mereka semua mengikut Ulama ; sejak lahir sampai mati.

 

Semua orang Islam memerlukan Ulama untuk menunjukki mereka jalan lurus / jalan kebenaran.  Semua orang Islam memerlukan Ulama untuk mengetahui hukum-hakam Agama, tahu berkenaan halal haram, tahu berkenaan Ketuhanan dan rukun Iman dan cabang2nya, tahu cara2 mengerjakan Ibadah, muamalah dll urusan kehidupan.   Tanpa Ulama, tak mungkin mereka amalkan Islam, bahkan mereka akan tinggal di dalam kefasikan atau kekafiran.  Wal Iyazubillah.

Belum faham? Baca seterusnya....


Pertama :

Bagaimanakah kamu mengerjakan solat? 

Bukankah kamu merujuk kitab Ulama?

Bagaimanakah kamu berpuasa, zakat dan haji?  Bukankah kamu merujuk kitab Ulama?

Bagaimanakah cara kamu nikah kahwin, jima' dengan isteri menurut ketentuan Hukum? 

Bukankah kamu merujuk kitab Ulama?

 

Kedua :

Setiap amal ibadah di dalam Islam mempunyai Hukum, Syarat, Peraturan, Kaifiyyat (cara) dan Adab2 yang tersendiri...  BUKAN diamalkan sesuka hati atau mengikut nafsu.  Misalnya solat mempunyai Syarat, Rukun, dan adab2nya yang tersendiri.  Demikian juga Puasa, Zakat, Haji, Nikah kahwin, jual beli dll semuanya ada peraturan, syarat dan adab2nya masing2.  

Dari manakah datangnya semua macam hukum-hakam, peraturan, syarat dan adab2 ini? 

Siapakah yang menyusun semua perkara ini?  

Misalnya:

Siapakah yang menyusun rukun 13 di dalam solat dan rukun mengambil wudhu?

Siapakah yang menyusun  syarat Haji, wajib Haji?

Siapakah yang menyusun peraturan dan syarat2  zakat? 

Siapakah  pula  yang  menyusun hukum tajwid, cara-cara menyebut huruf satu persatu sehingga kamu dapat membaca Al-Qur'an dengan tepat menurut kehendak Allah ? 

Bukankah semua ini diterangkan oleh Ulama Mu'tabar di dalam Kitab2 mereka? 

Tidakkah kamu merujuk Kitab Ulama bagi mengetahui syarat, peraturan, cara2 dan adab2 ketika amalkan suatu ibadah atau muamalah?


Ketiga :

Setiap suatu pekerjaan dalam kehidupan ini mempunyai pakarnya.  Manusia mempelajari suatu daripada pakarnya.

Hamba2 Allah yang pakar dan Arif di dalam hal Ehwal Agama adalah Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq.  Mereka mewarisi Nabi zahir dan batin.  Di kalangan Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq, terdapat Mursyid2 yang di-Kurniakan Ilmu yang tinggi sehingga layak menjadi Mujtahid, iaitu mereka yang layak istimbat hukum dari Al-Qur'an dan Hadith. Merekalah yang mahir mengetahui syarat, peraturan dan adab2nya serta rahsia2 halus yang berhubung dengan Ketuhanan. Mereka mengambil dalil2 Al-Qur'an dan Sunnah lalu menyusun sekalian peraturan, syarat, rukun dan adab2 bagi setiap Ibadah di dalam Agama bagi memudahkan orang Islam mengamalkannya dengan sempurna zahir dan batin menurut Kehendak Allah Ta'ala. 

Maksud di sini tanpa merujuk kepada Ulama Mujtahid, iaitu merujuk kitab2 mereka, siapa pun takkan mampu melakukan apa jua ibadah. Bahkan mereka akan hidup di dalam kekafiran  kerana tidak mengetahui Rukun Iman, Syarat2 Iman dan penjelasan2 berkenaan Tauhid.

 

 

Persoalan 2 :


Kitab Ulama yang mana menjelaskan Bab Zikrullah?


JAWAPAN

Sekalian Fatwa Ulama Mu'tabar berkenaan hukum-hakam Agama dan fatwa2 mereka terhimpun di dalam kitab2 mereka mengikut disiplin ilmu masing2 yang tersendiri.   Misalnya Ilmu berkenaan solat, puasa, zakat, haji, muamalah, nikah kahwin, da'wah, hudud, ta'zir, qisas, pemerintahan negara dll dihimpunkan ke dalam kitab Fiqh.   Ilmu berkenaan Ketuhanan dan KeRasulan dan keseluruhan rukun Iman dihimpunkan ke dalam Ilmu Usuluddin.  Ilmu berkenaan hati, penyakit hati, syirik khafi, mazmumah, nafsu2 jahat dan cara2 sucikan hati semuanya dihimpunkan ke dalam Kitab Tasawwuf. 

Apabila seseorang ingin mengetahui sesuatu hukum dan cara2 melaksanakannya maka wajib baginya merujuk kitab2 Ulama menurut bidangnya masing2.  

Di dalam hal yang dibincangkan sekarang "Zikrullah" dijelaskan oleh Ulama Mujtahid di dalam Kitab Tasawwuf.  Ilmu Zikrullah ini tidak dihuraikan di dalam kitab Fiqh atau kitab Usuluddin atau kitab Hadith atau kitab2 lainnya. 

Ulama Mujtahid telah melakukan ijtihad menghimpunkan sekalian hal ehwal berhubung dengan Zikrullah, peraturannya, syarat2nya dan cara2 melaksanakan "Zikrullah", di dalam kitab Tasawwuf / Toriqat.  Dengan demikian mereka yang ingin mengetahui dasar2 Zikrullah dan huraiannya wajib merujuk Kitab Tasawwuf / Toriqat.  Bukan merujuk kitab yang tiada mengena dengan Zikrullah lalu membuat andaian dan "fatwa" sendiri.  Ini kebinasaan.



Persoalan 3 :


Mengapakah dilarang tafsir sendiri Al-Qur'an dan Hadith dan mengapakah diperintah mengikut Tafsir / Ta'wil Ulama Mu'tabar dan fatwa2 mereka sahaja?


JAWAPAN

Al-Qur'an dan Hadith Rasulullah adalah dua gedung Ilmu yang amat besar, lautan yang tidak bertepi, khazanah keilmuan yang tidak akan kering ilmunya sampai Qiamat. Setiap ayat Qur'an dan Hadith mempunyai makna2 yang zahir dan juga yang tersembunyi.  Sebahagian besar Perintah Allah dan Rasul-Nya memerlukan tafsiran atau takwilan, tak mungkin difahami oleh orang awam. Tafsiran bagi setiap ayat Qur'an atau Hadith  hanya difahami oleh Ulama Mujtahid.  Dengan demikian orang yang belum sampai kepada taraf Mujtahid, diharamkan mentafsir Al-Qur'an atau Hadith Nabi.

Mereka yang dikatakan Ulama Mujtahid adalah Ulama Mu'tabar yang sudah sampai keilmuan yang amat tinggi sehingga layak mentafsirkan Al-Qur'an dan Hadith Nabi.  Mereka mahir di dalam setiap ilmu Syari'at — hafal Qur'an, hafal 300,000 Hadith, mahir di dalam ilmu tafsir, mahir di dalam mustolah Hadith, mahir di dalam ilmu nahwu, sarf, mantiq, bayan, badi', sirah dll. Mereka juga sudah mencapai keilmuan tinggi pada sisi Ma'rifat — mengenal Allah dengan sesungguhnya serta di dalam pimpinan ruhaniyah Rasulullah .  Mereka hanya mentafsir Al-Qur'an dan Hadith menurut Kehendak Allah, BUKAN menurut kehendak peribadi, BUKAN kerana turutkan nafsu, BUKAN bisikan Iblis, BUKAN menurut kemahuan pemerintah atau lainnya.

Hal demikian berbeza sama sekali dengan “ulama dunia”  atau  "ulama as-su" atau "ulama fasiq" dari "ulama sesat" dari kalangan  Wahhabiyyah (khawarij), mujassimah, mu'tazilah, jabariyyah dan  lain-lain.... yang mentafsirkan Al-Quran dengan aqal pemikiran  sendiri atau bisikan nafsu atau Syaitan sedang mereka tidak  menyedarinya.



Wallahu A'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Haqiqat La-Ilaha Illallah

  بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ Ringkasan Syarahan Kitab Sirrul Asrar ...